Інтерв'ю із власником компанії Blest Савченко С.А.

Сергій Савченко, власник BLEST. Інтерв’ю про діяльність компанії на перетині 2021-го та 2022-го років


Як Ви оцінюєте минулий 2021 рік? Як він позначився на компанії BLEST?

Якоюсь мірою, це стає стандартною відповіддю в нинішніх реаліях: рік був складний, але у нас є об'єктивні показники – це цифри. Вони показують, що ми приросли за різними показниками щодо минулого року. Це умовно 10%. Хоча ми закладали зростання на 25%. Тому, з погляду плану, ми його не досягли. Але з погляду ринку і того, що на ньому відбувається… Та й за відгуками інших ринкових гравців, то український меблевий ринок переживає не найкращі часи. Якщо ж усе скласти між собою, виходить, що ми прожили його не погано.

На вашу думку, чим 20-ий та 21-ий роки були схожі, але також цікаво, чим вони суттєво відрізнялися один від одного?

Ці роки об'єднує коронавірус, який нікуди не подівся. А відрізняє їх те, що люди спочатку дуже насторожено ставляться до чогось нового та невідомого, а згодом цієї настороженості стає значно менше. Ми вже пройшли певний шлях у плані життя в умовах пандемії, пережили локдауни та отримали досвід, який дозволяє людям спокійніше реагувати на ситуацію.

Але найдивнішим та несподіваним у 21-му році - це була ситуація з цінами. Як правило, завжди на тлі кризи ціни йдуть вниз: на сировину, комплектуючі, продукти харчування… Майже на все. Адже попит природним чином знижується і ціни на це реагують зниженням, за законом балансу попиту та пропозиції. А в 21-му році ми побачили зворотну ситуацію: на тлі непропорційного попиту ціни, незважаючи ні на що, пішли вгору. На сировину, енергоносії, продукти, тощо. Це той факт, що дуже відрізняє минулий рік від багатьох інших.

А які основні успіхи компанії минулого року Ви б хотіли виділити?

Були дуже класні нові моделі. До речі, нещодавно показував одному американському меблевому агенту наші новинки і це викликало у нього WOW. Ми відкрили кілька нових магазинів, і ми, нарешті, шляхом експериментів знайшли правильне оформлення магазинів нашого преміального бренду Individual. Вони вийшли дуже комфортними, затишними, гармонійними. Просто супер! Мені навіть не хочеться виходити звідти. На мою особисту думку – це найкрасивіші магазини у всіх меблевих центрах Києва.

Нас дуже порадували відкриття нових магазинів в регіонах від наших дилерів. Ми на початку року захоплювалися новим магазином у Вінниці від наших ужгородських дилерів. І ми пішли з ними далі до Полтави. І вже у грудні, перед Новим роком, вони відкрили новий WOW-магазин, у своєму оригінальному стилі та форматі, який їм більше підходить. Це те, чим ми теж пишаємося.

Плюс, цього року ми мали рекордні показники з випуску продукції. Найкращі за останні чотири роки. Загалом рік був наповнений великими і дрібнішими, локальними перемогами. Тішить, що, загалом, перемог було явно більше, ніж поразок. Тож рік можна назвати успішним.

Як зараз Ви оцінюєте динаміку розвитку компанії? З огляду на те, що 2-3 роки тому Ви суттєво оновили менеджмент. Як оцінюєте результати?

До того моменту, коли ми частково оновили менеджмент, у нас було, на мою думку, близько п'яти років стагнації. Іншими словами, компанія п'ять років компанія перебувала у певній стагнації. І зрозуміло, що на оновлену команду я покладав серйозні надії. Зрозуміло, що пандемія та коронакриза, за моїми суб'єктивними оцінками, сильно вплинули на результати, які оновлена ​​команда могла ще дати. Зрозуміло, що в таких умовах уже недоречно говорити про якісь «космічні» результати за ці два роки, проте той факт, що ми в таких умовах ростемо з року в рік – для мене це позитивний фактор. Я думаю, що це стало можливим завдяки всій нашій команді.

Ви можете назвати, що у 21-му році не вдалося зробити? Чи є завдання та проекти, які так і залишилися «в планах» і не мали успіху з якихось причин?

Так звичайно. По-перше, була велика надія запустити в 21-му році нове виробництво, яке ми назвали Contract, але можу сказати, що з незалежних від нас причин це не відбулося. Запуск виробництва було перенесено на 22-й рік.

Ми мали великі надії на американську виставку (High Point Market – прим.). Серед усіх виставок, на яких ми були представлені в Америці, жовтнева у 21-му році була найпозитивнішою та багатообіцяючою, з погляду відгуку на нашу продукцію. Проте, поки що, результатів у вигляді замовлень та постачання меблів у США ми від виставки не отримали.

Запуск нового виробництва Contract вже анонсовано виконавчим директором. Розкажіть докладніше про його майбутню продукцію.

Ми, BLEST, як би там не було, позамовне виробництво і для виготовлення кожного дивана чи ліжка підходимо індивідуально, незалежно від лінійки чи колекції, до якої модель належить. І разом з тим, ми спостерігаємо, що у світі є серйозний запит на спрощені меблі, які виробляються масовим конвеєрним способом. Ми розуміємо теоретично, як це робити, однак у нас немає практичного досвіду. Тому, завдання на новому виробництві поекспериментувати і створити таку лінію, або кілька ліній, де ми зможемо виробляти досить типові меблі, зі спрощеним дизайном, але з акцентом на мінімально можливу ціну. І головним задумом цього виробництва можна назвати орієнтир на експорт, а головними покупцями мають стати великі меблеві мережі. Вважаємо, що на наші основні виробництва – BLEST і Individual ця нова технологія не сильно повинна вплинути.

Як Ви вважаєте, чи можна зараз прогнозувати чи побачити якісь нові тенденції на українському меблевому ринку у 2022-му році? Наприклад, у 20-му був яскраво виражений меблевий сезон, у 21-му він був дуже коротким. Це можна назвати тенденцією, чи це була, на Вашу думку, ситуативна корекція споживчої поведінки?

На кінець 21-го року довелося дуже багато негативних факторів, що вплинули на споживчу поведінку. І якщо подивитися на листопад-грудень, місяці традиційного піку меблевого сезону, на них довелося подорожчання багатьох груп товарів і послуг. Ми й зараз бачимо, що ціни продовжують зростати. Ми знаємо, що в Україні є реальна інфляція.

А коли ціни зростають: на енергоносії, міжнародну логістику – це впливає на всі товари, адже ці витрати закладені в ціну кінцевої продукції. У нашому випадку меблі – це не товар першої, другої, а, можливо, навіть третьої необхідності. Тому, коли ціни зростають, бюджет середньостатистичної сім'ї перерозподіляється насамперед на їжу, одяг, комунальні платежі – на те, без чого люди не можуть обійтися. І тоді на меблі в сімейному бюджеті, природно, залишається менше грошей. Тому думаю, що всі ці подорожчання суттєво виснажили сімейні бюджети. Це перше.

Ми зараз спостерігаємо назріючу економічну кризу, спостерігаємо назріючу політичну кризу. Це друге. У нас є ця дилема з агресивним «сусідом»: «нападе – не нападе»… Я не думаю, що це станеться, але ймовірність та ризики цього теж впливають на споживчий попит. Люди думають: «Якщо хтось нападе і буде війна, то навіщо мені тоді новий диван? Краще зачекаємо». І, до того ж, усі карантинні обмеження теж впливають, адже якщо немає вакцини, то є люди, які продовжують дотримуватись усіх рекомендацій та просто сидять удома.

Щодо 22-го року, я думаю, що ми зараз входимо у смугу невизначеності. Якщо є людина, яка дасть прогноз на те, що буде, скажімо, у лютому, її назвуть «шарлатаном».

Ми меблева компанія, ми не можемо передбачити, наприклад, що буде з валютою, що буде в соціальній сфері, як поводитиметься наш агресивний «сусід» тощо. То ж виділяти будь-які тенденції досить складно. Як на мене, у нас може бути два варіанти: роби те, що маєш, і тоді буде те, що буде; або сиди і бійся, і нічого не роби, тоді нічого не буде. Ми ж вибираємо перший варіант, він правильніший і продовжуватимемо створювати нові моделі, відривати нові магазини, виходити на нові ринки.

Сергію Олексійовичу, Ви вже самі підійшли до головного питання інтерв'ю. Які у нас основні завдання та цілі на 2022 рік?

У нас є бажання не припиняти свого зростання. Наразі наша мета – це +20% до всіх основних показників. Ми будемо наполегливо продовжувати наші дії для виходу на американський ринок. Ми будуємо плани та розмірковуємо щодо виставки, яка має бути у квітні. У нас і надалі стоять цілі щодо розширення експорту. У нас скоро має відбутися відкриття першого магазину в Єревані, Вірменія. І є замовлення на розробку дизайну для другого магазину там же. Ми маємо позитив і за іншими напрямками експорту.

У нас стоїть глобальне завдання впровадити ощадливе виробництво на 22-й рік. Програма написана та затверджена, тільки залишилося її реалізувати. Також, повторюся, це запуск виробництва Contract та розширення виробництва Individual.

У плані нових моделей: ми погодили з шеф-дизайнером Доменіко Ларато нову концепцію розробки новинок модельного ряду на 22-й рік. Вона звучатиме як «вище, м'якше, елегантніше». Новинки цього року мають бути переважно на високих ніжках, відповідно до світової тенденції. Моделі мають стати м'якшими. Наші меблі використовуються для того, щоб сидіти і лежати, і раніше вважалося, що посадкове місце має бути жорсткішим, щоб на ньому було комфортно спати. Але ми помічаємо, що сучасні люди більше хочуть сидіти та спати на м'якому настилі. Тому наші нові моделі стануть м'якшими. До того ж, північноамериканський ринок заточений на м'якість. І ми також зважимо на цей запит.

Елегантності додамо в тому плані, що раніше в наших моделях та формах переважав кубізм: прості квадратні форми без будь-яких стилістичних надлишків. Тому зараз ми відходитимемо від цієї «квадратності» і додаватимемо більше дизайнерських рішень для того, щоб «очам було приємніше», щоб вироби викликали більше естетичної насолоди.

Розкажіть, як 2021 рік пройшов для Вас особисто? Який новий досвід вдалося набути?

Знаєте, здавалося б, це дуже просте та зрозуміле питання, але на нього чомусь складно відповісти… От бувають такі роки, що не хочеться, щоб вони закінчувалися. А 21-й пройшов і добре… Традиційне новорічне побажання, що давайте сподіватися, що новий рік буде кращим за старий, у цьому контексті дуже добре підходить. На рубежі 21-го та 22-го років, гадаю, у всіх відчувається втома від пандемії, обмежень, усіх політичних напруженостей, метань із боку в бік…

Хочеться, щоб цього року просто було більше позитиву. Щоб, куди не подивишся: у телевізор, у вікно, в обличчя людей – можна було побачити більше радості та позитиву!

Поділитися статтею: